Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







måndag 14 mars 2016

En ljuspunkt i alla fall



Den här helgen är rätt lätt sammanfattad:

Fredag: Ute hela dagen.
Helgläge

Lördag: Vilade hela dagen.
Söndag: Vilade hela dagen.

Jag blev helt lurad på den utlovade solen i helgen. Så här års är det ofta en nackdel att bo nära havet, för luften blir tjock av dimma. Inte skönt ett enda dugg. Men det började så bra, på fredagen. Var ute precis hela dagen. Åtminstone om växthuset räknas som ute? Efter en sån dag sov jag gott hela natten, klev faktiskt upp sist i familjen. Det var väl min inre radar som varnade för det råkalla som väntade?

Helgens enda ljuspunkt blev söndagsmiddagen, en ovanligt väl tilltagen portion vitfisk. Blev till och med hämtad till serveringen av husse! Jag låg och slappade i hans säng, och brydde mig inte om Puffs rop utifrån köket. Hon håller på sådär nästan jämt när matte står vid diskbänken, och oftast är det bara falska förhoppningar. Alltså låg jag lugnt kvar. Kvicknade förstås snabbt till när husse satt ner mig på golvet framför en tallrik med saftiga, ljuvliga bitar!

Ingen sol idag heller, så jag tar igen mig och hämtar krafter tills våren kommer på riktigt!


 

10 kommentarer:

  1. En väl spenderad helg tycker vi,lite mer sol hade väl inte gjort något men det lät ytterst trevligt. Särskilt fisken, tänk att de kan överraska ibland! Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst hade det varit mysigt att få ligga ute i solen, men jag har ändå tur som har tillgång till ett varmt hus när den inte behagar visa sig.
      God mat tillhör verkligen livets guldkant!

      Radera
  2. Vad trist att du blev lurad på solen, vi hade sol även på lördagen här men sen har det varit mulet. Vilken glad överraskning husse väckte dig till!
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara en liten, liten bit härifrån sken solen för fullt, men hos mig var det mörkt och rått hela helgen. Desto roligare att bli väckt för att få vitfisk! Såna överraskningar vill jag ha mer av!

      Radera
  3. Det är ju tur att du har uppfostrat dina människor så väl så de vet när du ska väckas. Att bli störd i onödan är ju inte så roligt, men att bli väckt till en gourmetmåltid - det är nåt annat det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en jamarns tur att de väckte mig, annars hade Puff ätit upp varenda smula, och DET hade varit sorgligt! Jag får störas hur mycket som helst när det gäller såna saker!

      Radera
  4. Ja, bor man vid havet så kommer oftast dimman inrullande på våren och den gör att det inte blir så skönt precis.
    Tänkte på dig och din hasselbuske i helgen som nog inte fick något besök.
    Antog nämligen att du hade det lika dimmigt som jag.
    Aha, blev det skrei igår?
    Vilken service du hade som blev hämtad till middagen.
    Matte o husse har ätit skrei idag.
    Jag har haft det jobbigt idag för jag har fått instruera matte o husse genom fönstret hur dom skulle göra.
    Dom har vårstädat trädgården o klippt ner en massa skräp.

    Ozzy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, dimma är inget vidare. Jag tappade helt lusten att tassa ut efter noggranna inspektioner i dörröppningen. Nä, inte skrei, men nästan, det var torskrygg. Det duger absolut! Matte skrattade litet när husse kom bärande på mig, men jag tyckte förstås det var fin service! Jag har definitivt lyckas uppfostra husse bättre än matte!
      Här har det inte städats ännu, de väntar nog på min hjälp? Att instruera genom fönstret låter komplicerat?!

      Radera
  5. Du gör nog helt rätt i att vila upp dig inför finare väder, för då vill man ju verkligen vara på alerten.
    Snacka om service när man blir buren till maten! Vilken väldresserad husse du har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag börjar känna mig riktigt nöjd med hans framsteg, kunde han bara bli bättre på jamiska skulle han bli helt godkänd! Men att bära mig till maten ger i alla fall en extra liten guldstjärna!

      Radera