Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







fredag 20 november 2015

Dags för litet fredagsjam



Idag tänker jag fredagsjama om det kloka i att vara försiktig. Det är väl inte alls detsamma som att vara rädd, vilket somliga okunniga här i huset påstår? 

Min syster Piff var väldigt oförsiktig. Hon kunde stå med nosen tryckt mot dörren och invänta mattes eller husses ankomst. I samma ögonblick som dörren öppnades var hon uthoppad och ivägsprungen. Skulle jag aldrig göra! Faktiskt inte ens Gustav. Till och med han inser att viss rekognosering måste utföras innan man kliver ut. Jag har, efter grundlig forskning och långvarig spaning, kommit fram till att det är bäst att hålla sig inne i huset. 

En gång för många år sedan ruckade jag på försiktighetsprincipen när en dörr hade lämnats öppen. Efter någon timmes liggande under en buske undrade jag vari tjusningen med utelivet bestod? Att jag numera håller mig inomhus har alltså ingenting alls med rädsla att göra! Utelivet är provat och icke godkänt, så enkelt är det.

Det finns tillfällen när försiktighetsprincipen aldrig får ruckas på. Jag jamar bara: Gustav. Honom måste jag alltid hålla koll på. 
Noga kontrollera att han inte ligger i sängen jag tänkt lägga mig i. 
Hålla ett öga bakåt när jag äter, för ibland, nej ofta, tränger han sig på för att norpa från min skål. Fast han har en full egen.  Av samma mat.
Alltid se till att ha säkerhetsmarginal vid möten. Bara utifall att. Man vet aldrig. Det gäller att vara beredd. På allt.



Nu hoppas jag, Gustav och våra människor att helgen ska bli en fin för er, med lika mycket mys som jag förväntar mig!




   

  

12 kommentarer:

  1. Håller helt med dig i att man måste vara vaksam o titta sig noga omkring överallt.
    Och du verkar ha blivit expert på detta i o med att du alltid måste kolla vad Gustav är och håller på med.
    Med andra ord är du inte naiv o tror alla om gott.
    Det ska man inte göra, för då blir man utnyttjad jamar min matte o husse.
    Ha en härlig o lugn helg med de dina.

    Ozzy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt själv att jag är litet av noteringsexpert. Och nä, jag tror absolut inte alla om gott, som Gustav verkar göra? Men han har nog haft tur och inte råkat på några dummingar ändå.
      Och det önskar jag er också på andra sidan viken!

      Radera
  2. Du är en klok katt, det märks minsann på ditt inlägg idag. Många med mig håller med om att utelivet är klart överskattat. Hur kan det vara fel att njuta av att vara inne i värmen och tryggheten? Gustav känner jag som en väldigt trevlig katt, men jag tror du gör rätt i att hålla ett öga på vad han håller på med i alla fall. Man kan aldrig vara nog säker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att jag har fullt upp att hålla koll på allt inne i mitt hus. Ibland är jag på altanen och beskådar världen där utanför, men det blir mest väldigt hastiga besök. Nä, ingenting är bättre än lugnet och ron inne. Åtminstone är det lugnt när inte Gustav är där. Ni är många som säger att han är trevlig, men jag vet ju vad jag vet, jag.

      Radera
  3. Man behöver verkligen ha koll! Klokt tänkt Tror nog att du kan vara säker med Gustav ändå men man vill ju ändå ha ett öga på det som händer. Önskar er en trevlig och gosig helg.Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njam, ni kan inte tro hur han kan retas ibland, när han är på det humöret! Så nog måste jag ha koll alltid! Tack vare det har jag klarat mig hittills!

      Radera
  4. Både Viska och jag håller med fullständigt. Jag prövade på utelivet 2010 när det var jättekallt och massor med snö, då jag satt i en snödriva och frös. Visserligen har husse frågat om jag vill följa med ut, men jag har aldrig haft det intresse som Sippo hade för promenader. Jag trivs helt klart bäst inomhus och på den kattsäkra uteplatsen.
    /Tindra

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig räcker några minuter på altanen ibland, sen är det skönt att komma in i värmen igen. Och att vara ute i snö...förstår fullkomligt ditt ogillande. Fyjam, så hemskt! Nä, vi är allt kloka, ni och jag!

      Radera
  5. Vi önskar er en trevlig helg, fast snön har *ramlat ner*
    Tass tass

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, och detsamma, men det där sista vill jag inte höra! *håller för öronen*

      Radera
  6. Jag fick nog av utelivet när jag var hemlös, nu har jag inget intresse alls av att gå ut, inte ens i trapphuset. Det är ju så mysigt att vara inne och det är mycket jobb att hålla koll på ett hem. Vi önskar er också en jamartrevlig helg!
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår fullkomligt att du fick nog för alltid av att vara ute då, när du alltid MÅSTE vara det! Uschjam, jag kan inte föreställa mig något så hemskt! Håller helt med dig om att det minsann är fullt upp att hålla rätt på allt här inne!

      Radera