Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







tisdag 11 mars 2014

Vandrande skuggan


Matte har börjat likna mig vid en vandrande skugga?
Hur svårt kan det va'?
Sanningen är den, att jag helt enkelt måste bevaka henne hela tiden. Eller kanske mera ledsaga och visa henne den rätta vägen. Till maten. 


En längre tid har jag fått blötmat till frukost. En halv påse då, och resten får jag i omgångar under dagen. Matte menar att blötmaten bara är ett komplement till de torra kulorna. Det är där våra åsikter skiljer sig totalt.  Självklart ska jag mest få blötmat, och i yttersta nödfall äta torrmat! (Hennes påståenden om torrmatens nyttighet för mina njurar ger jag inte mycket för.)

För att påpeka detta är jag ju helt enkelt tvingad att följa henne hela tiden. Särskilt när hon befinner sig vid diskbänken är jag noga med att demonstrera min närvaro och förväntan. Ibland får jag en liten skvätt mat, men oftast påstår hon att påsen redan är slut!! Då är lösningen på problemet givetvis att öppna en till, eller hur? Så jag sitter tålmodigt att väntar på att hon ska inse detta enkla faktum. Nån gång måste hon väl begripa, och agera? 

14 kommentarer:

  1. Sånt som för oss katter är enkelt och självklart kan för en tvåbeninga vara nästann ofattbart. Som att öppna en ny påse mjukmat när den förra är slut, till exempel. Tycker man mest om mjukmat bör ju torrisar närmast betraktas som nödproviant. Eftersom många katter har samma problem som du och ingen verkar ha kommit på den perfekta lösningen, nämligen hur man ska få sin tvåbening att förstå dessa enkla förhållanden, är det nog tyvärr bara att träget jobba på, precis som du gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som du beskriver det skulle man lätt kunna ge upp. Men man är ju katt, så det händer inte! Jag gör som du jamar, kämpar envist vidare!

      Radera
  2. Tänk att din matte inte begriper vad som är bäst för dig! Du har ju verkligen annat att syssla med, utomhus, än att behöva bevaka henne inne! Fattar hon inte att speciellt så här års går det åt mycket energi när ditt arbete utomhus intensifieras??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr måste jag meddela att min matte nog är totalt obildbar när det gäller detta. Hon är bra på mycket, men det här är en blind fläck.

      Radera
  3. Tänk att det ska vara så svårt att förstå en så enkel sak men vi känner igen det. Vi får visserligen bara torrisar men alldeles för lite.Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att ni har era speciella problem, och jag måste tillstå att de nog är värre än mina. Här finns åtminstone alltid mat framme, även om det inte är den jag helst vill ha.

      Radera
  4. Givetvis ska du ha så mycket blötmat som du vill ha.
    Torrisar kan vara lite förrätt eller efterrätt.
    Finns inget som är så bra för njurarna som blötmat, det säger väl sig själv.
    Inte har väl våra förfäder tryckt i sig torrisar, näh, det var möss och fåglar o kaniner.
    Detta måste du få matte att förstå.
    Alltså, fortsätt jama om att hon ska öppna ny påse eller litet paket.
    Själv har jag som tur är en matte o husse som fattat galoppen.
    Lycka till

    Ozzy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har tur som fått såna människor! Fast möss, fåglar och kaniner...kanske skulle man jaga mera? Det dumma är att alla kaninerna blev sjuka och försvann för några år sedan. Mycket mat annars, och god!
      Kommer nog tyvärr inte kunna överjama matte om blötmaten, för Piff blev bra från sina kisseribesvär med de här torrisarna, så matte gillar dem. (Fast hon kunde gott smaka själv!)

      Radera
  5. mjau, våran matte tycker också att vi ska äta mer blötmat än torrisar. Mjusan men vi äter ju hur mycket blötmat som helst, det måste hon ha sett, *funderar* Fniss*
    Vi gillar mer blötmat än torrisar

    Tass tass
    vi hoppas kunna jamentera hos våra missevänner mer, för våran dator har varit lite *jamans trasslig* så jamentarerna har inte tassat fram, suckjam.

    Tass på dig kompis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Datorer ska inte få vara trassliga *stampar bestämt*! De ska alltid villigt föra ut våra tankar och funderingar!

      Radera
  6. Jag förstår hur du menar och jag håller fullständigt med i ditt uttalande om att torrfodret ska vara komplement, inte tvärtom.
    Husse påstår också att torrisarna ska vara bra för mig. Pfft, borde väl vi veta bäst vad som är bra för oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din husse och min matte kan alltså ta varann i hand, och vi kan ta varann i tass! :-)

      Radera
  7. Här får jag också alldeles för lite blötmat morgon och kväll.
    Har inga större förhoppningar om att det kommer att ändras på *suck*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, mina förhoppningar är väl inte så stora heller, men man måste ju FÖRSÖKA!

      Radera