Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







torsdag 15 augusti 2013

En bra kompromiss


Hasselbusken i all ära, men den har sina begränsningar...Nödvändig skugga gick helt enkelt inte att uppbringa under dess blad den här heta sommaren. Och visst, vid normalt blött nedfall duger busken som regnskydd. Men den senaste tiden, när Åskar varit på alltför täta besök med de enorma vattenmagasin han vräkt ut, ja, då har det behövts mer rejäla doningar.

Förra året saboterades min ingång till växthuset. Matte hängde för ett nät bara för att de dumma koltrastarna ville ställa till kalas där inne? Oerhört fånig idé på alla sätt, ansåg jag, som gärna deltagit i festligheterna.

I år har vi kommit överens om en kompromiss. Hon fick sätta upp sitt nät, men inte ända ner till marken. Kolisarna fattar ändå inte att de kan ta sig in genom öppningen där. Visserligen blir det tji kalas för min del helt utan nät, men i stället har jag fritt tillträde närhelst jag så önskar. Det har jag verkligen utnyttjat!


Det kom ett plötsligt skyfall. Men vad gör det?

Åh, är det du, matte? Jag sov ju så gott...

Vad vill du??

Äsch, bara den där blixtapparaten igen!

Vem bryr sig?? Zzzzzzzzzzzz...

6 kommentarer:

  1. Jamarns vad mysigt du ser ut att ha i DITT växthus! Du är verkligen snäll som tillåter att matte sätter upp nät för att hålla fjäderkotletterna ute, tänk vad bekvämt det hade varit att få frukost serverad på sängen (nåja, stolen då) annars.
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu när det regnat så mycket har jag verkligen haft glädje av mitt lilla hus. Det är MYCKET skönare att ligga där på stolen än att krypa in under vedboden som jag brukar göra annars. Visst vore det perfekt utan nät, men man kan inte få allt!

      Radera
  2. Trist att du inte kan ha kalas med kolisarna i växthuset, men du har ju i alla fall tillträde till det. Ett steg bättre än förra sommaren, alltså. Nästa sommar hoppas vi på fritt tillträde både för dig och kolisarna så det kan bli lite lattjo där inne. Kanske ett party t o m?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uschjam så hemskt det var förra året, jag vill inte tänka på det ens. Ja, HOPPAS kan man ju alltid. Jag fattar inte mina människors smak för de där druvorna? Jag har luktat på flera, och aldrig att jag skulle stoppa en sån i munnen!

      Radera
  3. Kanon att du kan komma in i DITT växthus när du vill även om kompromissen betyder att du inte kan kalasa på Koltrastar !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jam, ibland man ge avkall på något för att uppnå något annat!!

      Radera