Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







tisdag 4 december 2012

Mattes otrevliga uppfinning


Jag gillar inte mattes nya påfund. Hon har uppfunnit en göra-det-omöjligt-hoppa-upp-i-knäet-grej. Sedan en tid tillbaka är det samma sak varenda kväll.  
DÅLIG uppfinning!
Hon sitter i fåtöljen hon lånar av mig. Jag kommer tassande och stannar nedanför. Beräknar vilken styrka jag ska lägga i benhoppet upp till hennes knä. Gör det perfekta hoppet. Det är vid nedslaget hennes uppfinning slår till.

Allt går så fort, jag hinner knappt fatta vad som hänt, innan jag står på golvet igen? Jag hör ett prasselljud, och känner mattes händer som lyfter ner mig. Matte säger att uppfinningen kallas broderi. Kombinerat med något annat som tydligen heter mönster, bildas denna kattnedputtande effekt. 

Utan att skämmas erkänner jag, att jag blir rätt förnärmad över detta behandlingssätt. Matte försvarar sig med att uppfinningen måste bli färdig i god tid före jul. Det enda positiva är att hon ska skicka iväg den när den är klar.

Sedan hoppas jag hon uppfinner nånting bättre. En ständigt full godisautomat till exempel. 

14 kommentarer:

  1. Vilken läskig uppfinning! Att kela är ju det bästaste som finns! Mamma Rozie säger att broderiet är jättegulligt med de där söta tomtarna. Säkert är våra mattar i maskopi, så vem vet. Kanske vi snart inte kan hoppa upp i knät vi heller! Dumma mattar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sätt ner alla tassar ni har och försök förhindra att ett broderi kommer in i ert hus! De tål inte att trampas på och har en allmänt avstötande effekt. Hoppas ni slipper dylikt!

      Radera
  2. Om, jag säger OM nu matte ska hålla på med det där bryderiet eller vad det hette, så borde hon väl ända ha vett att lägga det ifrån sig när du kommer och ska lägga dig i hennes knä i din stol? Och är det så att hon hävdar att det måste bli klart före jul, så jama till henne att det räcker om det blir klart till nästa jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är lika klok som alltid! Min matte har MYCKET att lära av dig! SÅ skulle det förstås gå till. Och precis, vilken jul kan väl kvitta?

      Radera
  3. Sådant håller matte också på med. Men Bezzie lägger sig i knät under broderiet. Och så vänder hon rumpan åt matte och viftar konstant med svansen, dvs varje gång matte kittlas med tråden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har litet egna idéer. Vill TRAMPA! Det är det första jag vill göra i mattes knä. En låååång stund. Och det är då skräp till broderi som inte tål en rejäl trampning!

      Radera
  4. Konstiga saker de håller på med, våra tvåbenta, istället för att göra vad de ska, dvs förse oss men gos och godis. Hoppas det blir ändring snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och lov verkar det vara slut på eländet snart. Det har hon LOVAT! På hederstass. Så jag får väl lita på det.

      Radera
  5. Men hu vilken otäck uppfinning. *ryser* Hoppas att det inte sprider sig till andra hussar och mattar, så vi får en kattnedputtande-epidimi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det? Jag är glad att du har sluppit uppleva detta! Är också glad att min matte lovat att upphöra med sånt här. Åtminstone har hon sagt att det ska dröja länge.

      Radera
  6. Hmpf, oförskämt när man vill gosa. Matte får helt enkelt lösa problemet. Du ska ju absolut ha din plats i knäet! Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt oförskämt! Jag tror faktiskt att problemet redan är löst. Matte säger att "nu ska det bara strykas". Och då VILL jag inte vara i närheten.

      Radera
  7. Men det är ju så våra tvåbeningar är, när dom håller på med ngt viktigt att det ska skickas iväg, maju
    så gör våran matte oxå ibland, när vi försöker hoppa upp i mattes knä, när hon håller på med ngt som att sy *pyttsan* då blir man nerputtad, *FNYS*

    Tass tass på dig kompis.
    Förstår precis hur du har det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju i alla fall skönt att jag inte är ensam. Delat elände känns hälften så tungt!

      Radera