Välkommen att tassa in...

God vän är alltid välkommen!







torsdag 17 juni 2010

Steg 1 i kursen Mjaoufulness

Jag har funderat litet på hur jag ska lägga upp min Mjaoufulness-kurs på bästa sätt. Eftersom kursen riktar sig till både katter och tvåbeningar måste jag tänka på att den sistnämnda gruppen också ska kunna följa med och få ut något av det hela.
 
Har börjat skissa på Steg 1, där vi ska mjuka upp och bara njuta av häret och nuet. Detta ingår ju som en naturlig del av vår vardag, men tydligen något som våra människor måste öva på.







Vi börjar med att ligga på rygg med tassar/ben avslappnade. Slut ögonen. Tänk på en punkt ovanför nosen och upprepa mantrat mjom inom dig. Känn hur du vilar tryggt på marken. Andas djupt och lugnt.


Rulla över och ligg på höger sida och sträck ut. Håll så en stund och känn hur musklerna sträcks. Svansen ska ligga avslappnad mellan benen.



Vänd över på andra sidan. Koncentrera på hur skön marken känns under ryggen. Fortsätt andas lugnt.



För tassen till munnen och lägg märke till den trygghet det ger. Tvåbeningar kan suga på tummen om de vill.



För den andra tassen/handen upp över örat och vik det bakåt. Notera spänningen i örat när det viks, och tänk på vad härligt det är att ha ett öra. Meditera över det en stund.



Sträck sedan ut så mycket du kan, med en tass i taget. Tänk hela tiden på hur mjuk och avslappnad kroppen känns. Upprepa minst tre gånger.



Sätt dig upp och öppna ögonen. Du är nu tillbaka, och känner dig pigg, utvilad och avslappnad och kommer må bra resten av dagen.

 Och så förstås, det är viktigt, lova att inte röja vårt hemliga mantra, det är bara för oss.



8 kommentarer:

  1. Mjausan så intressant! *noterar ivrigt* Jag ska genast börja bearbeta husse så han också får nytta av mjaoufulness! Hurrjam för Gustav, Mjaoufulness-kattens skapare!

    SvaraRadera
  2. Med dessa instruktiva bilder och texter borde ju även tvåbeningar kunna följa kursen. Åtminstone några. Vi får ju inte hoppas på för mycket, utan ta ett steg i taget. Mantrat förblir givetvis en hemlis bara för oss. Fattas bara. Ett avslöjande skulle kunna äventyra hela kursen.

    SvaraRadera
  3. SIPPO: Jag har förstått att din husse är i behov av detta,kanske till och med en intensivkurs. Hoppas han ska kunna tillgodogöra sig min nybörjarkurs i alla fall. Och tack för hurrjamet!

    KATTSON: Nä, jag vet ju också att man måste ha förväntningarna på en rimlig nivå, men jag hoppas och tror att det här är en lagom svår kurs att börja med. Alla får hänga med efter förmåga.

    SvaraRadera
  4. Verkligt tydliga och instruktiva bilder! Vi ska nog skriva ut och sätta upp på väggen så matte får börja träna. Sedan kan vi stå bakom ett hörn och kika... Mjauhaha! Kurr och burr.

    SvaraRadera
  5. Låt henne inte märka att ni kikar, bara, och särskilt inte om ni skrattar, för jag tror de är litet känsliga för sånt, tvåbeningarna. Tass!

    SvaraRadera
  6. Vilken underbar kursstart! Tydliga och informativa bilder och bra instruktioner. Matte ska få öva med en gång! Nosbuff

    SvaraRadera
  7. Vad glad jag blir att ni gillar upplägget! Ska bli spännande att sätta igång!

    SvaraRadera
  8. Tänk om våra människor kunde koppla av som vi kan...

    SvaraRadera